Petua

Dua nikmat yang tidak akan kenyang di dunia ini:
mencari harta dunia dan mencari ilmu

Monday, July 26, 2010

Kepentingan Ilmu

Kepentingan ilmu itu tidak ada tolak bandingannya dengan perkara-perkara yang lain, justeru, artikel kali ini cuba mengajak tuan puan untuk duduk bersama untuk merencanakan bagaimana “method” ilmu ciptaan Allah SWT ini adalah yang paling berguna berbanding dengan perkara-perkara subjektif yang lain.

Jika kita mengambil kira sejarah silam dari awal tamadun manusia, mengapa ilmu itu menjadi satu perkara asas penting bagi sesebuah tamadun itu? Contohnya, Tamadun Mesopotamia mempunyai bahasa perhubungan yang unik sehingga mampu membentuk sebuah Tamadun yang di segani oleh masyarakat pada ketika itu.

Ilmu yang ada juga mampu menrencanakan kehendak manusia untuk membina dan mencari harta, mereka kenderaan , mencipta alat perhubungan dan membina bangunan-bnagunan. Siapa yang terfikir bagaimana sebuah bangunan yang paling panjang di dunia terbina pada suatu masa dahulu? Panjangnya 4021 KM, ia menggabungkan beberapa kubu pertahanan sepanjang lebih 4 ribu KM panjangnya. Bila difikirkan, caranya begitu “complicated”tapi ia adalah satu projek besar yang sangat berjaya.

Jadinya ilmu yang ada adalah satu unsur subjektif yang cukup hebat dan tidak ada yang lebih hebat daripadanya. Jika diberi pilihan untuk memilih ilmu atau oksigen, yang mana satukan tuan akan pilih? Jawapannya akan terjawab di akhir kisah buku terbaru saya ”Kisah Yang tidak pernah di ketahui”

Sedikit intro berkenaan buku terbaru saya ini, “ kehidupan seharian manusia memerlukan ilmu untuk mencapai apa kehendak dan matlamat manusia di Dunia dan di Akhirat”. Unsur ilmu ini mencengkam sanubari hati ulama’-ulama’ islam yang mampu hidup subur sehingga ke hari ini. Bagaimana Cahaya yang digambarkan oleh Ulama’ sebagai ilmu penerang hati?

No comments: