Petua

Dua nikmat yang tidak akan kenyang di dunia ini:
mencari harta dunia dan mencari ilmu

Monday, July 26, 2010

Ilmu di cari bukan ke mari

Seronok bila kita dapat luangkan masa bersama ulama'-ulama' yang bermuzakarah sesama mereka. Banyak perkara yang tidak pernah kita terfikir di benak fikiran kita , namun ianya sudah menjadi satu gosip sesama mereka ini.Hebat bukan, banyak 'input' bila golongan SalafullSolleh ini bersama.

Namun begitu, ada rungutan dari dalam sanubari mereka ini,timbulnya rasa kesal dengan apa yang terjadi pada zaman sekarang. Mudahnya ilmu ini dibeli dengan harta, manakan tidaknya, orang berilmu ini di kerah ke satu tempat ke tempat yang lain semata- mata hendak mengajar ilmu kepada yang membelinya. Dari satu rumah ke satu rumah yang lain.

Jauh" bangat" dengan orang dahulu bila mana hendak mencari ilmu, mereka bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain, hanya dengan berbekalkan kudrat yang ada semata-mata hendak mendapatkan sepotong hadis dan sanadnya yang terus menerus kepada Junjungan tercinta Rasulullah SAW. Dengan niat yang suci, mahu meninggalkan kejahilan, sanggup berkorban masa, tenaga, keluarga, harta dan kesenangan.

Hasilnya, cukup cantik kesannya, ilmu yang ada itu mampu disemai bersama isteri dan anak-anak sehinggalah lahirnya keluarga yang Soleh. Sebuah keluarga yang dibentuk di atas dasar ilmu yang penuh barakah,Seterusnya,Keluarga ini akan mampu memberi sesuatu kepada masyarakat yang sedang memerlukan sokongan.

Alangkah indahnya jika kita dapat mengetahui rahsia-rahsia ilmu ciptaan Allah ini kan, namun, itulah kehendak Allah, Dia berkehendakkan kita berusaha dan yakin padaNya saja. Seluas-luas laut, bumi dan langit ini yang terdampar di depan kita, namun ianya masih lagi belum dapat menjawab apa rahsia di sebalik ciptaan ini.Hebat bukan? inilah ilmu.....

No comments: