Petua

Dua nikmat yang tidak akan kenyang di dunia ini:
mencari harta dunia dan mencari ilmu

Wednesday, July 28, 2010

Ulama' di belakang Terengganu

Saya terbaca satu artikel mengenai sejarah Islam Terengganu, dan bagaimana Islam itu sampai ke Terengganu. Tidak lain tidak bukan, memang betullah cerita orang-orang tua, Memang ramai ulama' yang di semadikan di Terengganu. hm..dan, sejarah Batu Bersuratlah sebagai bukti datangnya Islam ke Tanah Melayu ini. Maka "in conclusion" Islam sampai ke Terengganu lebih awal berbanding sampai ke Melaka.(ni bukan nak syok sendiri, tapi realiti bagaimana Terengganu itu di "Darul"kan dengan Iman."

"Bila mana saya baca satu persatu kisah lama ni, kadang-kadang saya belek helaian demi helaian sejarah ni, rasa seronok sangat terutama part TOK KU PULAU MANIS, dan jadi lebih tertarik bila part TOK KU PALOH.Apa yang seronoknya tuh? entahler, "maybe" sebab saya tinggal di Kampung Paloh kot."

-masa kecik-kecik main basikal sokmo kat kubur Tok ku Paloh tuh, bile besor ni baru tahu-

Hebat bukan, bagaimana Ulama'-ulama' ini berkorban untuk berdakwah, hijrah dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Nama "glamour" atau tempat biasa bagi ulama'-ulama dahulu yang sempat bermastautin sebelum kembali ke rahmatullah seperti Acheh, Patani, Palimbang , Kuala Berang, Bukit Bayas dan sebagainya.

Apa yang syoknya lagi, Terengganu dahulu pernah di tadbir oleh tokoh Umara' yang bolehlah dikenali sebagai ulama juga" Sultan Zainal Abidin iii".Hebatnya, gandingan Ulama' dan Umara' suatu ketika dulu mampu menaikkan syiar Islam dan menggerunkan musuh terutamanya penjajah British.

cerita dari orang tua, Tok Ku Paloh ni hebat dia punya karamahnya, beliau hanya gunakan serban dia untuk mengoyangkan kapal-kapal British yang ada di tengah laut.(camne tuh?)jumpa saya...

InsyAllah, hujung minggu ini, ada rezki dapatlah saya ziarah maqam-maqam ni.

3 comments:

removals London said...

This has been a very significant blog indeed. I’ve acquired a lot of helpful information from your article. Thank you for sharing such relevant topic with us. I really love all the great stuff you provide. Thanks again and keep it coming

man and van London said...

Thanks for sharing these & very well explained post. Some thing new to learn from this helpful post.

call Australia said...

Nice! I really enjoyed reading your post. Thanks for sharing and keep up the good work.